معماری

بر برگ گل به خون شقایق نوشته‌اند | درباره‌ی این وب‌گاه

 داغ|دل مجال روایت‌گری من است از آن‌چه می‌یابم، آن‌گونه که به نظرم می‌رسد؛ شعار داغ|دل این بیت حافظ است:

 

من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی.

داغ|دل مجموعه‌ای از نوشته‌هایی ست که منعکس‌کننده‌ی نظرات شخصی و افکار بعضاً ناپخته‌ی من است، یا مطالبی که خواندن‌شان را مفید می‌دانم. برخی از زمینه‌های منتهی به تولد این وب‌گاه را می‌توانید در میلاد نامه بخوانید.

داغ|دل خود را ملتزم به انصاف می‌داند و در این راستا تلاش می‌کند. غیر از مواردی که در آن‌ها مطالعه‌ی قابل توجّه داشته ام1 هر آن‌چه بنگارم نظر شخصی من خواهد بود. حتّی در مواردی که متعلَّقِ مطالعاتم بوده تنها برداشت و فهم خود را عرضه می‌کنم، که اصلاً بعید نمی‌دانم اشتباه‌آلوده باشد. هیچ اصراری (بلکه لزومی) به تحمیل آن به بزرگواری که شما باشید نمی‌یابم، و صدالبته از نقد و نظرتان شادکام خواهم شد.

مطالب این وب‌گاه در دسته بندی‌های زیر ارائه می‌شوند (و خواهند شد):

در حکمت درباره‌ی منش و روش زیست حکیمانه است.

در اخلاق و اجتماع به مطالبی در باب اخلاق فردی و اجتماعی می‌پردازد.

در سوشال مدیا به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

در روان به مسائل و مشکلات روان (به عنوان ساحتی از ساحات وجودی انسان) می‌پردازد و به رویه‌ی علمی-نظری بها می‌دهد.

در ذهن و آگاهی به مسائل مرتبط با فلسفه‌ی ذهن و علوم شناختی می‌پردازد، با غلبه‌ی رویه‌ی فلسفی.

در اندرونه‎‌ی روان شامل روایت‌های اوّل‌شخص از حالات و وضعیت‌های روانی انسانی ست.

در ساینس و بازی‌هاش از علوم تجربی سخن می‌گوید.

در هوش مصنوعی از هوش ماشین و یادگیری ماشین صحبت می‌کند.

در ایمان و کفر به درباره‌ی جایگاه ایمان می‌پردازد و مطالب مرتبط با آن.

در قوم خداوندان به رسول‌الله و خانواده‌ی او اختصاص دارد.

در روزمرگی گزارش وقایع یومیه است.

در بلاد کفر نوشته‌هایی درباره‌ی کشورهایی ست که دیده‌ام یا در آن‌ها اقامت داشته‌ام، یا تجربه‌نگاری‌های مشابه از افراد دیگر.

در دیده‌ها و شنیده‌ها گزارش گفت‌وشنودها و وقایعی ست که روزمرگی کمتری دارند.

در معرفی و معارفه معرفی این وب‌گاه است.

گفته‌پاره و جیک‌واره فرم‌های نوشتاری بسیار پراکنده‌ای هستند که زمانی به عنوان جایگزین برای توییتر و به عنوان دفترچه‌ی چرک‌نویسی برای مطالب بسیار خام استفاده می‌شد و مدت‌هاست متروک مانده.

علاوه بر این دسته‌بندی، متون بر اساس میزان پرداختگی و پختگی‌شان برچسب‌های نزاده، نوباوه، بالیده، و پخته خورده‌اند و آن‌هایی که تجربه‌های زیسته را دربرگرفته‌اند با برچسب زیسته مشخص شده‌اند و نوشته‌های ادبی‌تر (خصوصاً شعرگونه) برچسب سروده خورده اند.

برخی از محتواهای رسانه‌ای داغ|دل (از جمله کلیپ‌های تصویری و اسناد پی‌دی‌اف) در کانال محتوای در دسترس داغ|دل در تلگرام ارائه می‌شود.

نگارنده ی این واژگان «هیچ»گونه حقوق و مزایایی بابت این نوشته‌ها از «هیچ» نهاد و جناحی دریافت نمی‌کند، بلکه «هیچ»گونه تعلّق خاطر و دل‌بستگی به «هیچ» جریان سیاسی ندارد. در صورتی که این رویه تغییر کند متعاقباً اعلام می‌شود. برای مثال اگر متنی به سفارش شخص یا نهادی نگاشته شود حتماً ذکر خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که تمامی محتوای این وبسایت تحت مجوّز کرییتیو کامنز CC BY-NC-SA 4.0(اختیار-غیرتجاری-اشتراک همانند ۴٫۰ بین‌المللی) قابل استفاده است. (اطّلاعات بیشتر به فارسی و به انگلیسی)

محتوای این وب‌گاه پیرو قوانین جمهوری اسلامی است.

اگر کمتر از ۱۸ سال سن دارید قبل از مطالعه‌ی داغ|دل با والدین (یا قیّم قانونی) خود مشورت کنید.

________________________________________________________________

پی‌نوشت:

اگر ساکن ایران هستید، مادامی که توییتر فیلتر است، نمی‌توانید تصاویر توییت هایی که این‌جا به اشتراک گذاشته می‌شود را ببینید2. برای مثال، شما احتمالاً نمی‌توانید خوشنویسی مجید رستگار از شعر را ببینید:

(اگر تصویر ضمیمه‌ی توییت را نمی‌بینید می‌توانید آن را در کانال تلگرامی مجید رستگار بیابید «خراب باده ی لعل تو هوشیارانند».)

  1. مختصری مطالعات کلاسیک در اسلام، مهندسی برق، خصوصاً مخابرات میدان، هوش مصنوعی، و مقادیری فلسفه‌ی ذهن، روان‌شناسی نظری، عصب‌شناسی، علوم شناختی، و پراکنده‌جاتی در فلسفه‌ی دین خصوصاً مسائل علم و دین.
  2. اگر خیلی مشتاق اید و به قند(!)شکن دسترسی ندارید، می‌توانید لینک توییت مربوطه را در تلگرام به خودتان بفرستید. تلگرام پیش‌نمایش درستی از توییت و تصویر توییت به دست می‌دهد.